Groepen 4 | ||||||
RekenenIn groep 4 breiden kinderen hun rekenvaardigheden verder uit. Zo leren zij optellen en aftrekken met grotere getallen en oefenen ze bij het klokkijken met kwartieren. Ook krijgen kinderen in groep 4 nieuwe rekenonderdelen aangeboden, zoals de tafels (vermenigvuldigen) en redactiesommen (verhaaltjessommen). Rekenen doen wij op het chromebook met de methode Snappet/wereld in getallen. Een globaal overzicht van de lesstof rekenen in groep 4;
TaalVoor taal gebruiken wij de methode Taal actief. Bij het vak taal leren de kinderen in groep 4 voor het eerst werken met een schriftje en een taalboek. Tijdens de taallessen werken wij aan de volgende leerdoelen:
| SpellingIn groep 4 wordt spelling steeds belangrijker. De kinderen leren dit jaar via de spellingmethode Taal actief veel nieuwe spellingregels.Zo leren de kinderen dit jaar;
Technisch lezenIn groep 4 verbeteren kinderen hun technische leesvaardigheid (verklanken van woorden en zinnen). Halverwege groep 4 heeft een leerling gemiddeld AVI-niveau M4 en aan het einde van groep 4 AVI-niveau E4. Voor technisch lezen gebruiken wij de methode Blink.
SchrijvenIn groep 4 verbeteren de kinderen hun vaardigheid in het schrijven van lusletters, Ze oefenen met de verbindingen tussen letters (leren aan elkaar schrijven) en leren de hoofdletters. Het schrijven wordt geoefend met de methode Pennenstreken | |||||
GymDe kinderen gymmen 2x per week (op dinsdag en vrijdag) onder leiding van een vakleerkracht. Na afloop van de gymles moeten alle kinderen douchen. Aan het eind van de dag nemen de kinderen hun gymtas (met daarin een natte handdoek) mee naar huis. Denkt u ook aan het merken van de gymkleding? Dit maakt het terugvinden van verloren gymspullen een stuk makkelijker. | Andere activiteiten
Overige vakken In groep 4 is uiteraard ook aandacht voor andere vakken zoals muziek, drama, beeldende vorming, gym, onderzoeken & ontwerpen en sociaal-emotionele vorming & burgerschap. Om de week krijgen de leerlingen muziekles van een muziedocent van de Amsterdams muziekschool. Hierin wordt muziek en drama gekoppeld. Tevens krijgen de leerlingen twee keer per jaar een cyclus van ongeveer 3 lessen drama van dramadocenten met als hoogtepunt een echt optreden. Beeldende vorming wordt gegeven met behulp van de methode Laat maar zien. De leerlingen worden gestimuleerd om hun eigen vormende kracht te ontdekken en een werkstuk te maken dat bij hen past. Hierbij maken ze kennis met diverse materialen als verf, klei en houtskool, maar ze leren ook nieuwe technieken met bekende materialen zoals potlood en stift. Tijdens onderzoeken & ontwerpen worden de leerlingen uitgedaagd om onderzoek te doen door het volgen van een onderzoekscyclus: verkennen-onderzoeken-concluderen. Bij het ontwerpen staat het oplossen van een probleem centraal: verkennen-ontwerpen- testen- presenteren. OBS Twiske is een Vreedzame School. Iedere week krijgen de kinderen ongeveer een half uur les in sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming via de methode De Vreedzame School. Kinderen leren in die lessen onder andere om op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, ze leren hun grenzen aan te geven en krijgen handvatten aangereikt om conflicten op te lossen. Schoolreisjes In groep 4 gaan de kinderen op schoolreisje naar Juianatoren. Ook een uitstapje naar Artis staat op de planning. Informatie over eventuele andere uitstapjes volgt later. | |||||
Leerkrachten
|