• Ons team
  • Missie en Visie
  • Vakanties en vrije dagen
  • Schoolgids
  • Privacy
  • Schoolondersteuningsplan
  • Scholen op de kaart
  • Contact
  • Medezeggenschapsraad
  • Ouderraad
  • Ouder Kind Adviseur
  • Vertrouwenspersoon
  • Gezonde voeding & traktaties
  • Ouderbijdrage/schoolreis
  • Verlof aanvragen
  • Groepen 1/2
  • Groepen 3
  • Groepen 4
  • Groepen 5
  • Groepen 6
  • Groepen 7
  • Groepen 8
  • Bewegingsonderwijs
  • Extra aanbod
  • Vreedzame school
  • Leren is leuk
  • Handelingsgericht werken
  • Creativiteit en cultuur
  • Naschoolse- en vakantieactiviteiten
  • Combiwel Peutergroep
  • Tinteltuin BSO
  • Buitenkans BSO
  • Kids Aktief BSO
  • Inschrijven
  • Informatieochtend
  • Kennismaken nieuwe ouders
  • Contact

Handelingsgericht werken

1. Groepsoverzicht maken
Per leerling wordt er in Parnassys een groepsoverzicht voor elke leerling opgenomen. Het niveau op de 4 vakgebieden wordt genoteerd en de onderwijsbehoeften, beschermende en belemmerende factoren worden benoemd. Er wordt ook iets geschreven over de betrokkenheid/taakaanpak en werkhouding. 

2. Signaleren van de onderwijsbehoeften.
Signaleren is de eerste stap in het proces om de ondersteuningsbehoeften van een leerling te zoeken. Welke leerlingen hebben met betrekking tot hun gedrag en/of sociaal-emotionele ontwikkeling extra ondersteuning nodig? We kijken hierbij naar zowel externaliserend en internaliserend gedrag. Welke leerlingen hebben qua werkhouding, taakaanpak, motivatie, studievaardigheden en/of leerstijl extra aandacht nodig? Welke leerlingen hebben een grote leer- of ontwikkelingsvoorsprong?

3. Benoemen van de onderwijsbehoeften
Wat heeft de leerling nodig de komende periode om bepaalde doelen te bereiken? Denk aan een specifieke aanpak op pedagogische vlak (bouwen aan zelfvertrouwen, stimuleren van zelfstandig werken etc) en aan een specifieke aanpak op didactisch vlak (uitbreiden van de leertijd, verlengde instructies, leermaterialen etc).

4. Clusteren van leerlingen met gelijke onderwijsbehoeften
Hierbij kijkt de leerkracht naar welke leerlingen geclusterd kunnen worden in hun specifieke aanpak. 

5. Opstellen van een plan
De leerlingen zijn geclusterd en de doelen voor de komende periode worden nu bepaald en opgenomen in een plan. Hoe ziet het onderwijs er nu dagelijks uit? Hoe ziet het handelen van de leerkracht eruit? Hoe ziet het werken in de groep eruit? Hoe ziet de aanpak voor leerlingen op ondersteuningsniveau 2 eruit?

6. Uitvoeren van het plan
Er wordt voor een bepaalde periode gewerkt met het plan. In deze periode wordt er vooral gekeken of alle onderwijsbehoeften passend zijn, de leerlingen goed geclusterd zijn en of het een haalbare doelgerichte periode is geweest. Na het verzamelen van deze data (Analyse van leeropbrengsten vanuit Leerling in beeld jaartal-groep-subgroep) wordt er opnieuw naar de groep gekeken en wordt gekeken of de aanpak doorgezet moet worden of dat er aanpassingen in moeten komen.

OBS Twiske


Pandorinastraat 7a

1035 VR Amsterdam

 

Vreedzame school

Locatie


 

Zoeken in de site


Partners


 

Aangesloten bij Innoord

 

Combiwel

 

 

Copyright 2025 - OBS Twiske
Inloggen | SdH Vormgeving - /Team4School - Vormgevers